אוֹדוֹתַי

"ברבדים המאוד עמוקים של הנפש, כולנו מתוקים מדבש"

סיגל אהביאל

קורות חיי

נולדתי בארץ בשנת 1966 להורים יוצאי עיראק. מאז ומתמיד בער בי הרצון להבין את הרוח המניעה את נפש האדם. עוד כילדה מצאתי את עצמי מתבוננת עמוקות על תגובותיהם, רגשותיהם ומעשיהם של אנשים במפגשים עם מצבי חיים מאתגרים. חיפשתי מיקרוסקופ שיחדור אל עומק נפשם ויחשוף את המניעים שגורמים להם להגיב כפי שהגיבו. מדוע אחד רגוע והאחר בוער היתה חידה בעיני. מה גורם לאחד להיות מלא בביטחון ולאחר לשדר חוסר ערך עצמי?

כשמלאו לי  16 שנים הורי עברו לבלגיה בשליחות העבודה של אבי ושוב מצאתי את עצמי נחשפת לעולם חדש, מרתק, בלתי מוכר ומעורר שאלות ותשובות. תקופת חיים זו שנמשכה כמה שנים פתחה בפני אופקים חדשים, מחשבות חדשות וחקירה מעמיקה יותר על עולם הנפש. בגיל 22 כששבתי כבר לארץ התחתנתי עם בעלי דניאל אהביאל הכנר וזכינו לשני ילדים בת ובן שהיום אף הם עוסקים בתחום הנפש. מוריה ביתי הקימה בית ספר לתנועה וגשטאלט ואלנתן בני מכהן כ'משיב' בישיבה בה הוא תומך בנערים לזהות את האור שבהם בדרכם להכיר את בוראם. (אגב, בכפתור המאמרים תמצאו מאמרים של אלנתן).

דרכי המקצועית

בתחילת חיי המקצועיים למדתי אומנות חזותית ואני מוצאת שעד היום ההתבוננות היצירתית שרכשתי אז משמשת אותי בהבנת תנועות הנפש. משם המשכתי ללימודי נטורופתיה, הומאופתיה קלאסית וגשטאלט ששייפו את הבנת הקשר בין גוף ונפש והטעימו אותי בכלים רבים ומחודדים לטיפול בה. 

במקביל כול לימוד וכול חשיפה לחיבור בין הגוף, הנפש ורוח היצירה שבאדם – קרבו אותי לחזרה בתשובה לתורת ישראל עד שפיתחתי שיטת הבנה וטיפול בנפש שמשלבת בין תורת ישראל ובין תורת הנפש. 

בסיום לימודי שארכו שנים רבות קרה משהו מפתיע. הרגשתי שמשהו חסר! אמנם למדתי לימודים אמיתיים ומעמיקים אך התחושה שקיננה בי היתה שלא הגעתי למה ששאפתי אליו באמת.. חיפוש מחודש זה הסתיים בחלום בו הגיע לידיי הספר ליקוטי מוהר"ן. המפגש עם הספר והלימוד בו הביאו לשינוי משמעותי וכמשפחה מצאנו את עצמנו חוזרים אל דרך ישראל סבא. מהרגע הזה החל בתוכי מסע סוער ומפעים למציאת החיבור השלם וההדוק בין עולם הנפש לתורת ישראל. במהלך השנים התפתחה תחת ידי שיטה מחודדת ובהירה מבלי שידעתי לכתחילה לקרוא לה בשם. שיטה שחיברה בין תראפיית הגשטאלט לבין תורת רבי נחמן. קראתי לה גשטאלט יהודי מפני שהיא משלבת בין ההוליסטיות של תראפיית הגשטאלט בעוד שהתאוריה של הבנת הנפש ועצם הטיפול בה מבוססים לגמרי על רבי נחמן מברסלב. זוהי שיטת טיפול מחודדת ומעמיקה ששואפת לחדור אל הלא מודע ולשלוף מתוכו מידע קריטי, חוויתי וקיומי המחבר אותנו עם עצם הטוב שבתוכנו. 

השיטה

משום שרבו השוחרים לטיפול ולימוד השיטה פתחתי בית ספר להכשרת מטפלות בה. קראתי לו בשם "שיח הלב". על שם השיח הבלתי מודע שקורה בנפש האדם ומספר את מסעו האישי והייחודי ואף משקף את רצון הבורא ממנו. זוהי דרך למימוש עצמי ולחיבור אל הבורא במקביל. 

גולת הכותרת התגלתה כשנחשפו לעיני ארבעת תנועות הנפש הלוא הם "הארבעה שחייבים להודות" המקבילים לארבעת היסודות. ארבעת תנועות הנפש התגלו כשיטת אבחון מדויקת כחוט השערה שמזהה את המניעים הפנימיים שנמצאים בשורשו של כול מעשה, דיבור, רגש, מחשבה ורצון בכול אדם. הכרתם מובילה את האדם לזהות את נקודת הנטישה העצמית מזווית מדויקת ומחודדת ביותר של עצמו. שיטת האבחון על פי הארבעה שחייבים להודות עזרה לאלפים למצוא מנוחת נפש ועוגן פנימי יציב.

החזון

נטועה בי אמונה יציבה שבורא עולם בהיותו אך ורק טוב ומיטיב חרת עבורנו דרך לחיים של אור ושמחה דווקא בתוך עולם חשוך. בתוכנו, בתוך כול אחד ואחת מאיתנו, מונחת מפה ברורה שמסלולה מוביל אותנו לעוגן פנימי יציב, הישענות פנימה ולמעלה וחיבור לנביעה פנימית בלתי פוסקת. לאור הידיעה הזו חיינו הופכים לחיבור חי ונושם לבורא עולם וגם אל החלק האלוקי שבנו. 

הנר לרגליי הוא שאין מצב נפש בלתי פתיר. מכול בור שנפלנו אליו בכוחנו להיחלץ ולא רק להיחלץ אלא לגלות בתוכנו כוחות נפש אדירים וחיבור נובע אל טובו של בורא עולם, דווקא משום שבחרנו בטוב מתוך החושך. כול פספוס של הזדמנות כזו משמעותו הזנחת הנפש וציפת חולייה הסמויים, חס ושלום. 

זה אומר שפתרונות שיוגשו לנו מבחוץ לעולם לא באמת יעזרו לנו אלא אם כן מצאנו בתוכנו את הכוח והאור שאבד לנו. המחשבה שההצלחה שלנו תלויה בכך שנעקוב אחר הוראות תפעול כיצד לחשוב ומה לעשות בסופו של דבר תרחיק אותנו מעצמנו. אלא שמדובר בחשיפת הספק העצמי השורשי, עקירתו מתוכנו ומילוי מחודש בכוחנו הפנימי.

"בכוחו של מפגש עם עצמנו
להחזיר אותנו אל עצמנו,
ואת עצמנו אל בוראנו.”
- סיגל אהביאל -
מתוך הבלוג של סיגל
religious-orthodox-jew-praying-western-wall-reads-torah-jerusalem-old-city-orthodox-jews
הימים הנוראים הלוא הם ראש השנה, עשרת ימי תשובה ויום הכיפורים, ימים טובים הם לעם קדוש שמחפש לגלות את אור ה' בכל…
מאה אחוז של חצי אחוז
כשאנחנו רוצים שיקרה שינוי לטובה בחיים שלנו אז מה שהכי תוקע אותנו הוא שאנחנו רוצים שהשינוי יהיה מושלם ושאנחנו נהיה מושלמים. עכשיו….
היצר הרע הוא לטובתינו
פרשת כי תצא מפתיעה אותנו ברעיון מהפכני כפי שמסביר רבי נחמן. כי לכאורה הפסוק "כי תצא למלחמה על אויבך ונתנו ה' אלוקיך…