התחפושת בפורים וההשגחה הנסתרת

סיגל אהביאל

לתחפושות בפורים מסר מאוד ברור – העולם הזה הוא תחפושת אחת גדולה!

כי כשאנחנו מפנימים שכל העולם הזה הוא רק הסתרה והעלמה של נוכחות השם אז גם ה'עד דלא ידע' מקבל משמעות אחרת.

הכיצד?

במגילת אסתר שזורה, באופן נסתר ואפשר לומר באופן שמחופש לדמויות שונות ומשונות, השגחה מדוקדקת לטובת גאולת עם ישראל.

סדר השתלשלות המאורעות לכאורה קורה 'במקרה':

'במקרה' אחשוורוש מתעצבן על ושתי והורג אותה.
'במקרה' אסתר עולה למלכות.
'במקרה' בגתן ותרש מתכננים להרוג את המלך.
'במקר'ה מרדכי שומע את המזימה.
'במקרה' נודדת שנת המלך.
'במקרה' המן נכנס למלך ומגוייס להשיב טובה למרדכי.
'במקרה' מלשינים על המן שעשה עץ 50 אמה.
ו'במקרה' שוב המלך מתעצבן ומחליט לתלות את המן אהובו על העץ שהכין לאויבו.

השתלשלות המאורעות הופכים את התסריט ממצב של שואה למצב של ישועה ושמחה.
ניהול של השגחה נסתרת שמותאמת להתנהגותו ולהלך נפשו של העם.

כשהעם נהנה מסעודתו של המן הכל מתגלגל לחורבן:
המן מטיל פור.
עולה תאריך לידתו ופטירתו של משה.
המן מפרש את הפור לטובתו ואז מעודד ושאנן רותם את המלך לרעת העם
ו.. נחתמת הגזרה בטבעת המלך.

וכשהעם עושה תשובה הכל מתגלגל לטובה: מרדכי מציל את המלך מהריגה.
נודדת שנת המלך.
המן נופל על מיטת המלכה.
ו… הוא נשלח לתלייה.

כל המאורעות הקריטיים שגוזרים את עתיד העם לחיים או למוות הינם כתגובה ישירה לתנועות הנפש של העם מתרדמה לתשובה, מהנאה מסעודתו של אחשוורוש ועד לשק ועפר יוצע לרבים, וההשגחה מותאמת אליו באופן סמוי ולכאורה סתמי ומקרי.

הכל מנוהל באופן מחופש ובהשגחה נסתרת .

אך מסתבר שלא כולם הבינו את השפה הנסתרת הזו של ההשגחה. היו מגדולי ישראל שהתנגדו למרדכי (כמו שכתוב במגילה שהיה מרדכי רצוי לרוב עמו ולא לכל עמו) וטענתם בפיהם, שלולא היה מרדכי לא משתחווה להמן כל הצרה לא היתה קמה.

וגם זו היתה הסתרה גדולה כי באמת הצרה כבר החלה כשהשתתף העם בסעודתו של אחשוורוש למרות שאז עדיין הכל נראה לכאורה חלק וזורם ותרדמת העם לא הופרעה למרות שהיא זו שכבר החלה את ההכחדה. הכחדת הדעת ד'קדושה.

ומסתבר בדיעבד שדווקא מרדכי אשר הואשם בהתחלתה של הצרה הוא זה שמציל את העם מתרדמתו המסוכנת על ידי שהוא זה שלא כורע ולא משתחווה.

וזה עניין התחפושות בפורים שהם בחינת ונהפוך הוא .

התחפושת מגלה שאנחנו כבר עלינו על הקוד האמיתי – העולם הזה מחופש! הטוב נראה רע והרע נראה טוב.

וכן מי שעולה על עניין התחפושת של העולם יכול להתחפש בפורים ולומר:
"ברור לי שהתחפושות בעולם הזה הן מרובות. אך הן לא מסתירות לי את הידיעה שהכל מתנהג בהשגחה מדוקדקת שמהפכת הכל לטובה. וכאשר התחפושת מגלה ולא מסתירה אז השמחה היא גדולה!
ולכן עכשיו אפשר לוותר על הדעת ההגיונית ולעבור לאמונה בחינת 'עד דלא ידע' ולסמוך על מלך העולם, שלו רק נלך בדרכיו, יתגלה השורש שתחת כל תחפושות ונראה שהכל היה מושגח ומנוהל לתכלית טובה ".

כמו שמזהיר רבי נחמן: "אל תתנו לעולם הזה לעבוד עליכם. כי העולם הזה עובד עליכם".

~~~~~~~~~~~~~~~~

ואנחנו שמתחפשים בעולם הזה לאמא ולאבא ולמלך ולמלכה כבר יודעים שכל הפסיכודראמה הזו של החיים מטרתה אחת – לגלות את מי שלעולם לא נדעו, את מלך העולם שהוא אין סוף ברוך הוא ושכל מטרת ה'הצגה' שהכין לנו היא כדי שנתקרב אליו וניכנע לו.

וידיעה זו, למי שקלטו והפנימו, היא שמחה מאוד מאוד גדולה!!

יהי רצון שתהיה לכולנו שמחת פורים (שמהפך את הפור לטובה) שלמה!!

והינה גם שיעור שמע קצרצר ומחזק על הקשר בין פורים ומציאת כל האוצרות שלנו

מוזמנים לשתף אחרים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מהספריה שלנו:
ice-creams-with-shells-beach
סיגל אהביאל
הקיץ בפתח ועימו 'רעש' רגשי ומחשבתי, שמחות ומפגשים מתוקים שאיתם מגיע גם, כן גם, פיזור יישוב הדעת…
carnival-mask-front-blurred-lights
סיגל אהביאל
לתחפושות בפורים מסר מאוד ברור – העולם הזה הוא תחפושת אחת גדולה! כי כשאנחנו מפנימים שכל העולם…
מחוסר שליטה לאור בהיר
סיגל אהביאל
 על דרך המליצה ניתן לומר שפורים הוא חג השחרור. הכיצד? כי בפורים מתבקש מאיתנו להמציא מתוכנו את…