פסח – ארבעה בנים שחייבים להודות

סיגל אהביאל

ההגדה מספרת לנו שכנגד ארבעה בנים דיברה התורה.
אחד חכם

אחד רשע
אחד תם

ואחד שאינו יודע לשאול..

 

אומר הגאון מוילנא שארבעה בנים כנגד הארבעה שחייבים להודות – הולכי מדבריות, יורדי ימים, החולה שהחלים והאסור שיצא לחופשי.

דהיינו שאומרת ההגדה שהתורה כולה עומדת מול הארבעה יסודות הטמונים בנו וקוראת לנו לאזן עצמנו על מנת שלא יתגבר יסוד אחד על פני יסוד אחר בתוכנו.
על כן נאמר "אחד" חכם… "אחד" רשע.. וכן הלאה.. למה יש לו לחזור שוב ושוב על המילה אחד?
משום שבכל אחד מהארבעה שחייבים להודות דהיינו בכל אחד מהיסודות שבנו שוכן לו האחד היחיד והמיוחד וממתין להתגלות בתוכנו אם רק נשכיל לאזן את היסוד בתוכנו ולפנות מקום לניצוץ האלוקי שטמון בו..

חכם מה הוא אומר?

החכם שואל על העדות החוקים והמשפטים..
הוא רוצה לדעת הכל. הוא רוצה לחקור ולהבין בשכלו האנושי גם את חוקות הבורא שאין להם היגיון של שכל אנושי..
כך מתגבר יסוד האש ורוצה לברר על ידי שכל בהיר גם את המופלא ממנו.
על כך עונה לו ההגדה "אין מפטירים אחד הפסח אפיקומן" בבחינת. "יקירי, במופלא ממך אל תדרוש. אמנם אתה חכם ומבין מדעתך אבל יש מקום בו לא תדרוך כף רגל אדם ועליך להיכנע.. ואם תשכיל להסכים לא להבין או אז יתגלה בך ה"אחד".. "

רשע מה הוא אומר?

הרשע שואל מה העבודה הזו לכם..
עבודה היא בחינת התעוררות הלב. התלהבות הלב. איזוהי עבודה שבלב? תפילה.. עבודת הלב המתלהב..
אבל אצל הרשע יסוד המים מתגבר מידי.. הרשע מתלהב מידי.. נדלק מידי .. חי מידי .. עד ששוכח למי הוא עובד ולפתע מוצא עצמו שבוי בתאוות של עצמו.. ההתלהבות הופכת לנהנתנות.. הוא כבר לא מכוון למטרה.. מאבד את כוונת הלב לעיקר.. מאבד את המטרה לשמה נדלק לכתחילה.. ועל כן הוא מרגיש עצמו כרשע..
והפיתרון – הקהה את שיניו. תוריד לו את ההתלהבות.. אל תתרשם מהסחף הגדול הזה. ואז הוא יגלה בעצמו את האחד הטמון בו.. את שורש הניצוץ הראשון שנדלק בו.. ואז הוא בעצמו ימצא את הגבול את המטרה ואת התכלית…

תם מה הוא אומר?

הוא שואל מה זאת.. התם בשוק מחוסר טהרת הלב שהוא פוגש בעולם. הוא הרי היה בטוח שהכל טוב ושכולם טובים.. אז הכיצד פתאום צץ חוסר הטהרה? חוסר נקיות הלב? התם הוא אמא אדמה שכולה אהבה ונתינה ללא גבול וללא תנאי..
והתשובה עבור התם היא – בחוזק יד הוציאנו השם ממצרים מבית עבדים..
דע לך כי יש כאן בעולם הזה מלחמת בירורים.. בירור בין טוב לרע. בין טהור לטמא. בין אסור למותר.. אסור לך לפחד כי אם תפחד תהפוך לעבד לתמימות שלך ולא תוכל להבחין בין טוב לרע. בין טהור לטמא ובין אסור למותר. התחזק וקבל שיש כאן בעולם הזה מה לברר ועדיין לא הכל טוב כמו שהיית רוצה להרגיש..

והבן האחרון שאינו יודע לשאול..

הוא אסור בעולם רוחני שכולו אויר של טהרה ואפילו לא יודע מה שואלים כאן בעולם הזה כדי להתחיל להבין את חוקיו ואת שפתו הזרה בתכלית עבור הבן שאינו יודע לשאול.
והתשובה עבורו היא – "את פתח לו". תן לו פתח.. אמור לו "בעבור זה עשה השם.." יש תכלית לעובדה שאנחנו כאן בעולם. הסכם, יקירי, להיות כאן בעולם הזה. אמנם תחושת חווית הקיום שלך נכונה ובאמת כל מה שקורה "עשה השם לי" ושום דבר לא זז כאן ללא רצונו .. אבל בעולם הזה השם טבע בחירה חופשית ומבקש מאיתנו לגלות את רוחניותנו דווקא כאן בעולם החומר.. בעולם העשייה.. צא יקירי מהכלא כי יש פתח.. והתממש כאן בעולם..

כל ארבעת הבנים נמצאים בנו ומקשיבים להגדה המצפצפת וקוראת להם לאזן רוחם בתוכנו עד כי יתגלה בנו האחד היחיד והמיוחד..
וניגאל מכל המיצרים גאולת עולם שאין אחריה גלות..

אמן ואמן…

מוזמנים לשתף אחרים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מהספריה שלנו:
ice-creams-with-shells-beach
סיגל אהביאל
הקיץ בפתח ועימו 'רעש' רגשי ומחשבתי, שמחות ומפגשים מתוקים שאיתם מגיע גם, כן גם, פיזור יישוב הדעת…
carnival-mask-front-blurred-lights
סיגל אהביאל
לתחפושות בפורים מסר מאוד ברור – העולם הזה הוא תחפושת אחת גדולה! כי כשאנחנו מפנימים שכל העולם…
מחוסר שליטה לאור בהיר
סיגל אהביאל
 על דרך המליצה ניתן לומר שפורים הוא חג השחרור. הכיצד? כי בפורים מתבקש מאיתנו להמציא מתוכנו את…