ארבע לשונות של גאולה שבתוכנו

סיגל אהביאל

בליל הסדר נטעם טעמם של ארבע לשונות של גאולה –

  והוצאתי והצלתי ולקחתי וגאלתי.

אמנם לפני ואחרי ליל הסדר נשוב לעסוק בגלותנו

(לפניו נעסוק בניסיון להבדיל את החמץ מתוכנו ומבתינו, ולאחריו נצלול אל ספירת העומר ונדלה ספירים ויהלומים מתוך הנפש אשר עדיין דבק בהם שמץ בדל חמץ שחמק מעינינו)

אך בליל הסדר עצמו נטעם טעם גאולה.

   

מה משמעות ארבעת לשונות של גאולה הללו?

איך הם קשורים לארבעת הבנים שבהגדה ולארבעת כוסות היין שנשתה בליל הסדר?

רבי נחמן אומר שעיקר הגלות היא גלות הנפש.

כשם ששם ה' כלול מארבע אותיות כך גם העולם כולו שמשתלשל משמו של הבורא יתברך

כלול מארבע יסודות – אש רוח מים עפר

ועל כן גם בתוך הנפש שלנו נמצאים ארבע "בנים"

שהם ביטוי של ארבעה אבני היסוד הנ"ל בתוכנו.

כל דבר גשמי בבריאה עשוי מארבעת היסודות

וכן גם הנפש שלנו כלולה מארבעה יסודות רוחניים בצורת תנועות נפש שמאפיינות את מי שאנחנו –

את ההתנהגות שלנו, את איך שנפרש, נתפוס ונבין את כל מי ומה שקורה סביבנו

וגם את איך שנבחר להגיב לכל מה שקורה לנו.

ארבעה תנועות נפש הללו נעות בתוכנו ובתנועתן מעצבות את האופן שבו נשזור את תסריט חיינו.

את הרגשות, המחשבות, הרצונות והכיסופים שלנו.

מהחוויה הכי עמוקה וקיומית שבתוכנו ועד לאיזה תפקיד נבחר לקחת על עצמנו.

ככול שארבעת היסודות שמעצבים את תנועות נפשנו יהיו יותר נקיים, בהירים, טהורים,

מחוברים לבורא ועושים את רצונו –  כך באותה רמה בדיוק נחווה בתוכנו תחושה של גאולה.

ולהיפך – ככול שארבעת היסודות שהם תנועות הנפש שבנו

יהיו כלואים תחת דמיונות שקריים שיתנקו אותנו מהבורא

כגון העיסוק ב- "איך אני נראה?

מה חושבים עלי?

האם עושים את מה שאני רוצה או שמא משפילים אותי כי לא סרים למרותי?

אני לגמרי תלויה במה שיגידו עלי"

כך נטעם טעם של גלות, בלבולים ופחדים שתוצאותיהם יהיו תלות מייסרת באחרים שיירצו וייכנעו לנו

או שנחפש לרצות ולהיכנע להם.

לכן ליל הסדר נקרא ליל הסדר על שום שהוא עוסק כולו בהחזרת הסדר על כנו הנכון

דהיינו שהבריאה וכל חלקיה כולל תנועות הנפש שבנו תקבל את אורה וחיותה רק מהבורא ולא משום דבר חיצוני.

לכן אנחנו שותים בהסבה ארבע כוסות יין שמסמלות את היותנו בני חורין,

ולכן אנחנו עוסקים בארבע לשונות של גאולה – כי כל עסקנו בליל הסדר להוציא מגלות לגאולה את ארבע הבנים שבתוכנו (דהיינו את ארבע היסודות שמהם כלולה נפשנו)

שכנגדם (עבורם ובשבילם) דיברה ועדיין מדברת התורה

וקוראת להם לחזור לסדר הנכון – סדר של גאולה.

מה הוא הסדר הנכון?

פשוט נורא  – הידיעה וההכרה שכול הכוח, העוצמה, היצירתיות, הברכה, השפע, החכמה, האהבה, החסד והטוב שבנו מושפעים עלינו מאבא שבשמיים.

שום דבר אינו באמת "שלנו" ותחת שליטתנו.

אלא שכל השפע האלוקי רק עובר דרכנו, משתמש בנו, מאיר בעדנו, פועל פעולתו באמצעותנו.

הסדר הנכון מפרסם בכל הבריאה כולה את ההכרה שבכול העולם כולו אין מלך אחר אלא אבינו שבשמיים.

אייי, כל כך פשוט לומר אז מדוע כל כך קשה ליישם?

מפני שחלקים מארבעת הבנים שבתוכנו עדיין נמצאים במצריים.

ובמצרים עדיין צועק פרעה  – "לי יאורי ואני עשיתני. מי ה' אשר אשמע בקולו?!"

הבל פיו הצועק "מי ה' אשר אשמע בקולו?"

מטמא את לב "הבנים" (תנועות הנפש שבתוכנו)

ומבלבל מחשבתנו שכל השפע, הכוח, היכולות, הטוב, היופי, הכישרונות, ההבנות, החכמות והעוצמות שבנו, מקורם מתוכנו ותפקידם להגדיל אותנו – ואז לא משנה עד כמה נעטה על עצמנו מנהגי "צדיקות" – האמת היא שאנחנו בגלות!

איך יוצאים מגלות השקרים של מצרים?

רבי נחמן אומר שבכל אחד מאיתנו יש ארבע שורשי מצוקה

שהם כנגד הארבעה שחייבים להודות שהם –

ההולכי מדבריות והיורדי ימים שעברו את המדבר או את האוקיינוס וניצלו,

החולה שהחלים

והאסור שיצא מבית כלאו.

והם כנגד ארבעת הבנים שכנגדם דיברה התורה – כדי להורות להם את דרך הגאולה.

שמם "חייבים להודות" – מעיד על עצם גאולתם.

מי מאיתנו שעבר ניסיון מטלטל, קיומי או מסכן חיים (מי לא?)

ניצל ממנו וחווה בעומק נפשו שמי שהחזיק אותו, עזר לו לעמוד על עומדו מבלי לאבד את דעתו הינו כוח עליון בלתי נתפס ולא בר הבנה הרבה מעבר לכוחותיו האנושיים לבטח הרגיש שהוא "חייב" להודות ממעמקי נפשו – לזאת יקרא גאולה!

המכילתא אומר שעל שפת ים סוף נחלקו ישראל לארבע "כיתות" שניסו להציל בכוח את נפשם מיד מצרים, עד שזיכך הבורא את ליבם –

הבן החכם כנגד ההולכי מדבריות הכיר בעומק ליבו שרק ה' נלחם את מלחמתו ולא בכוחו ועוצם ידו הוא ינצח.

הבן הרשע כנגד היורדי ימים הכיר בכך שרק ה' יגאל ויושיע את ישראל ולא הכישרונות הנפלאים שלו.

הבן התם כנגד החולה הכיר שאין ראוי להיות עבד לשום בשר ודם אלא רק לאבא שבשמיים שבכוחו מחייה ובכוחו ממית.

הבן שאינו יודע לשאול כנגד האסורים הכיר בכוח שנטע בו הבורא לעשות ולפעול בזה העולם ויצא מייאושו.

וכך ההגדה, התורה ותנועות הנפש שלנו מתאחדים בליל הסדר תחת מסר הגאולה – אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים.

מוזמנים לשתף אחרים:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

עוד מהספריה שלנו:
religious-orthodox-jew-praying-western-wall-reads-torah-jerusalem-old-city-orthodox-jews
סיגל אהביאל
הימים הנוראים הלוא הם ראש השנה, עשרת ימי תשובה ויום הכיפורים, ימים טובים הם לעם קדוש שמחפש…
מאה אחוז של חצי אחוז
סיגל אהביאל
כשאנחנו רוצים שיקרה שינוי לטובה בחיים שלנו אז מה שהכי תוקע אותנו הוא שאנחנו רוצים שהשינוי יהיה…
היצר הרע הוא לטובתינו
סיגל אהביאל
פרשת כי תצא מפתיעה אותנו ברעיון מהפכני כפי שמסביר רבי נחמן. כי לכאורה הפסוק "כי תצא למלחמה…